Lviv Train Station 1910

Цікаві факти…

[про Головний залізничний вокзал Львова]

Перший сучасний потяг в Україні
Історія української залізниці почалась 4 листопада 1861 року урочисто відкрили перший львівський вокзал приватного акційного товариства залізниці ім. Карла Людвіга. Журналісти писали: “…що стосується головного будинку, то це – одна з найкращих споруд в Європі. Довжина його – 70 сажнів, а ширина – 10 сажнів… (австрійський сажень – 1,8965 м). В майбутньому він служитиме відправним пунктом для чотирьох залізниць: зі Львова до Кракова, до Чернівців, до Бродів і до Томашова, яких загальна довжина становитиме 110 миль”.

Того ж дня, до Львова з Відня через Краків і Перемишль прибув перший на території сучасної України поїзд. Регулярний пасажирський рух між Львовом і Віднем через Краків відкрив поїзд “Ярослав”. Він рухався зі швидкістю 20 км/год.

За якийсь час з’ясувалося, що вокзал не здатний забезпечити якісне обслуговування через збільшення пасажиропотоку, відтак вирішили зводити нову будівлю. У 1899 році австрійський уряд затвердив проект архітектора Владислава Садовського. Роботи виконувала приватна будівельна фірма львівських архітекторів Івана Левинського, Альфреда Захаревича та Юзефа Сосновського. За період 1902-1904 років було знесено старий вокзал і збудовано новий.

Легенда про потяг-привид
З першим львівським вокзалом пов’язана легенда про потяг-привид.

Якось на львівському двірці з’явився містичний потяг. На перон саме прибував поїзд із Відня. І раптом йому назустріч, тією ж колією, вихором вилетів поїзд-примара. Людей охопив жах. Зіткнення було неминучим. Але потяг-привид блискавкою пролетів, як туман, крізь усі вагони віденського поїзда і зник у пітьмі…

Найсучасніший вокзал в Європі
Відкритий 26 березня 1904 року, вокзал вважався одним з найсучасніших в Європі на той час. Спочатку трамвайні колії були проведені до самої будівлі вокзалу і трамвай зупинявся навпроти головного входу.

Будучи стратегічним об’єктом, головний вокзал був розбомблений прямо в перший же день Другої світової війни 1 вересня 1939 року. Після війни тривали суперечки: відновлювати попередній вигляд вокзалу, чи знести залишки і побудувати новий. В результаті, як компроміс, прийняли рішення ззовні відновити будівлю, а інтер’єри зробити вже в стилі сталінського ампіру. Схоже, що тоді і вирішили зробити будівлю двоповерховою.

Двоповерховий поїзд
У 1861 р. в історії Львівської залізниці відбулося декілька важливих моментів. Крім того, що в жовтні цього року було завершено будівництво вокзалу, сюди ж у листопаді з Перемишля прибув перший пасажирський поїзд з чотирьох вагонів під назвою “Ярослав”. Здавалось, що львів’ян вже неможливо чимось здивувати, проте рівно через сто років на Львівській залізниці з’явився двоповерховий поїзд – небачене на той час диво.

В 1953 р до Львівської залізниці додалася ще одна магістраль – Ковельська. Спочатку нічим особливим ця станція не відзначалась. Але через 8 років, тобто в 1861 р. сюди прибув перший і єдиний в УРСР двоповерховий поїзд.

Вагони, вироблені на вагонному заводі в м. Герліц (НДР) були передані СРСР в якості репарацій. Двоповерховими поїздами користувались не тільки в УРСР, вони перебували в експлуатації на Уралі, а також курсували між Москвою та Рязянню.

Проте, в Радянській Україні він сполучав лише два міста: Ковель-Львів. Крім того, один раз на тиждень, у неділю, поїзд вирушав у передмістя Львова, адже після важкого робочого тижня населення бажало відпочити, насолоджуючись прекрасними краєвидами. У вагонах таких поїздів були лише сидячі місця, а другий поверх ще й обладнаний столиками.

Радянський кінематограф вдало скористався цією подією, відзнявши радісних людей, котрі поспішають зі своїми дітьми прокататися на новому поїзді.

Через декілька років двоповерхові поїзди були зняті з маршрутів, проте деякі з них і досі зберігаються в депо, наприклад у м. Челябінськ (Російська Федерація), один з таких знаходиться і досі.

Джерела:

Блог Миколи Кравцова, http://nickolaykravtsov.blogspot.com/
Історична правда, http://www.istpravda.com.ua/blogs/2011/10/8/58650/
Ресурс “Фотографії Старого Львова”, http://photo-lviv.in.ua/innovatsiya-na-lvivskij-zaliznytsi-1961-roku-abo-dvopoverhovyj-pojizd-video/
http://photo-lviv.in.ua/den-zaliznychnyka-153-roky-tomu-lvova-prybuv-pershyj-pojizd/
http://photo-lviv.in.ua/lvivskyj-zaliznychnyj-vokzal-foto-1904-1942-rokiv/
У Ковелі двоповерхові поїзди з’явилися ще в 1961 р. [Електронний ресурс] / проКовель // Режим доступу: http://prokovel.com/kovel-2304.html
Блоги. Двухэтажный поезд Львов-Ковель (1961 год). [Електронний ресурс] / in.ua // Режим доступу: http://www.everyday.in.ua/?p=2989